گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

ژورنالیزم و تاریخ آن

ژورنالیزیم چیست؟

به صورت عموم ژورنالیزیم معنی نوشتن اخبار و وقایع را افاده می نماید همچنان ژورنالیزیم به معنی تبادله معلومات از طریق وسایل ارتباط همگانی نیز گفته شده است. مردم یک خواست فطری برای دانستن واقعات دارند که این همه توسط ژورنالیستان حل می شود.

مطابق واژه نامه بین المللی ویبستر: ژورنالیزیم عبارت است از جمع آوری مواد مورد علاقه مردم در باره واقعات و رویداد های تازه می باشد.

مطابق واژه نامه چمبر قرن 20 : ژورنالیزیم عبارت است از تهیه و نوشتن برای جریده، روزنامه و غیره برای مردم.

ژورنال کلمه فرانسوی بوده که به معنی ثبت احوال روز، یاد داشت روزانه و کتوبی که در بر گیرنده واقعات روزانه باشد. و ژورنال برای هر نوع نشریه گفته می شود. بلاخره ژورنالیزیم به معنای مبادله معلومات روز از طریق نوشتن در روز نامه، تلویزون و یا رادیو می باشد و ژورنالیست کسی است که برای رسانه مواد تهیه می کند و گزارشگر واقعات است که در آن لحظه اتفاق افتاده است. موضوعی که در ژورنالیزیم اهمیت خاص دارد عبارت از وقت است که در نویسنده های عادی این چنین نیست.

ژورنالیزیم تغیر دهنده جوامع و حتی جهان است. ژورنالیست از امتیاز نزدیک بودن با واقعات بر خوردار است که تلاش هایش می تواند کشوراش و جهان را تغیر دهد.

 

تاریخ ژورنالیزیم

تاریخ ژورنالیزیم مربوط می شود به ماشین حروف متحرک  چاپ(در بین قرون 6 الی 11 میلادی اختراع نموده بودند) ، کاغذ که مخترعش چینی ها هستند همچنان اولین کتاب در سال 868 م به چاپ رسید و کهن ترین روزنامه جریده محکمه چین در پیکینگ می باشد.

علم چاپ از چین به غرب رفت تا قرن 14 به اروپا نرسیده بود که در قرن 15 میلادی جوهان گتبورگ در جرمنی ماشین متحرک را ساخت و در سال 1456 او 300 کاپی کتاب مقدس انجیل را نوشت. بعد از آن طباعت در شهر های بزرگ دنیا رواج یافت که شهر ونیس ایتالیا به مرکز عمده مبدل شد. در 1476 میلادی کاکستون اولین ناشر انگلیس در شهر ویست منستر انگلستان اولین مطبعه را ایجاد نمود. وی کتاب های که به زبان لاتینی چاپ می شد به انگلیسی در آورد.  

در باستان و زمانه های قدیم نیز اخبار نویسان وجود داشت.در هند متحده در عصر مغول ها خبر نویسی رایج بود.

در قرن 16 میلادی روزنامه صبح در اروپا به وجود آمد. برای اولین بار کتیبه های تجارت خانه ها ی خبری روی کار آمد که شامل اخبار تجارتی و سیاسی بود. در 1560 در بعضی از شهر های جرمنی و سویتززرلند اوراق شماره زده شد. در 1609 دو روز نامه اوراق خبری بنام ها ی اویسا در جرمنی ، رلشنز در اشتمبورگ به صورت مسلمل شروع به نشر نمودند. در 1618 هفته نامه های به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، دانمارکی و جرمنی در شهر آماسترادم هالند آغاز به نشرات نمود. در انگلستان 1621 و در امریکا 1690 اولین روز نامه های به نشرات آغاز نمودند.

در جهان امروز چند برابر نسبت به 30 سال قبل روز نامه ها و نشریات وجود دارد و دلیل آن ازدیاد نفوس تکنالوژی است. مطابق به یک تخمین 1952 بیشتر از 7000 روزنامه و نشریه در جهان وجود داشت که تیراژ آن ها به 230 میلون در می رسید. در 1969 این تعداد به 8100 افزایش که تیراژ 360 میلون ولی این تعداد مربوط روزنامه بوده است. صرف در ایالات متحده 14000 نشریه ایالتی و مرکزی وجود دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد