گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

ژورنالیزم و تاریخ آن

ژورنالیزیم چیست؟

به صورت عموم ژورنالیزیم معنی نوشتن اخبار و وقایع را افاده می نماید همچنان ژورنالیزیم به معنی تبادله معلومات از طریق وسایل ارتباط همگانی نیز گفته شده است. مردم یک خواست فطری برای دانستن واقعات دارند که این همه توسط ژورنالیستان حل می شود.

مطابق واژه نامه بین المللی ویبستر: ژورنالیزیم عبارت است از جمع آوری مواد مورد علاقه مردم در باره واقعات و رویداد های تازه می باشد.

مطابق واژه نامه چمبر قرن 20 : ژورنالیزیم عبارت است از تهیه و نوشتن برای جریده، روزنامه و غیره برای مردم.

ژورنال کلمه فرانسوی بوده که به معنی ثبت احوال روز، یاد داشت روزانه و کتوبی که در بر گیرنده واقعات روزانه باشد. و ژورنال برای هر نوع نشریه گفته می شود. بلاخره ژورنالیزیم به معنای مبادله معلومات روز از طریق نوشتن در روز نامه، تلویزون و یا رادیو می باشد و ژورنالیست کسی است که برای رسانه مواد تهیه می کند و گزارشگر واقعات است که در آن لحظه اتفاق افتاده است. موضوعی که در ژورنالیزیم اهمیت خاص دارد عبارت از وقت است که در نویسنده های عادی این چنین نیست.

ژورنالیزیم تغیر دهنده جوامع و حتی جهان است. ژورنالیست از امتیاز نزدیک بودن با واقعات بر خوردار است که تلاش هایش می تواند کشوراش و جهان را تغیر دهد.

 

تاریخ ژورنالیزیم

تاریخ ژورنالیزیم مربوط می شود به ماشین حروف متحرک  چاپ(در بین قرون 6 الی 11 میلادی اختراع نموده بودند) ، کاغذ که مخترعش چینی ها هستند همچنان اولین کتاب در سال 868 م به چاپ رسید و کهن ترین روزنامه جریده محکمه چین در پیکینگ می باشد.

علم چاپ از چین به غرب رفت تا قرن 14 به اروپا نرسیده بود که در قرن 15 میلادی جوهان گتبورگ در جرمنی ماشین متحرک را ساخت و در سال 1456 او 300 کاپی کتاب مقدس انجیل را نوشت. بعد از آن طباعت در شهر های بزرگ دنیا رواج یافت که شهر ونیس ایتالیا به مرکز عمده مبدل شد. در 1476 میلادی کاکستون اولین ناشر انگلیس در شهر ویست منستر انگلستان اولین مطبعه را ایجاد نمود. وی کتاب های که به زبان لاتینی چاپ می شد به انگلیسی در آورد.  

در باستان و زمانه های قدیم نیز اخبار نویسان وجود داشت.در هند متحده در عصر مغول ها خبر نویسی رایج بود.

در قرن 16 میلادی روزنامه صبح در اروپا به وجود آمد. برای اولین بار کتیبه های تجارت خانه ها ی خبری روی کار آمد که شامل اخبار تجارتی و سیاسی بود. در 1560 در بعضی از شهر های جرمنی و سویتززرلند اوراق شماره زده شد. در 1609 دو روز نامه اوراق خبری بنام ها ی اویسا در جرمنی ، رلشنز در اشتمبورگ به صورت مسلمل شروع به نشر نمودند. در 1618 هفته نامه های به زبانهای انگلیسی، فرانسوی، دانمارکی و جرمنی در شهر آماسترادم هالند آغاز به نشرات نمود. در انگلستان 1621 و در امریکا 1690 اولین روز نامه های به نشرات آغاز نمودند.

در جهان امروز چند برابر نسبت به 30 سال قبل روز نامه ها و نشریات وجود دارد و دلیل آن ازدیاد نفوس تکنالوژی است. مطابق به یک تخمین 1952 بیشتر از 7000 روزنامه و نشریه در جهان وجود داشت که تیراژ آن ها به 230 میلون در می رسید. در 1969 این تعداد به 8100 افزایش که تیراژ 360 میلون ولی این تعداد مربوط روزنامه بوده است. صرف در ایالات متحده 14000 نشریه ایالتی و مرکزی وجود دارد

هنر

استعداد فردی و غرائز طبیعی و قوۀ تخیل افراد، باعث براوز عواملی گردیده اند که اصطلاحاً (هنر) نامیده می شوند. البته باید دانست که شرایط اقلیمی و طبیعی و عامل توارث، از جمله  عواملی هستند که در زمانها و مکانهای مختلف ، هنر از آنها متاثر گردیده است. بنابراین باید گفت که پیدایش هنر در دورانها و جوامع مختلف با هم متفاوت بوده و هست.

آثار هنری معمولاً به وسیلۀ دو حس بینائی و شنوائی درک می شود و در یک تقسیم بندی کلی، هنر را به انواع ذیل تقسیم کرده اند:

1-      معماری (آرشیتکت)

2-      مجسمه سازی (اعم از حجاری، سفالگری، شیشه گری و پلاستیک)

3-      هنر های ترسیمی مانند (نقاشی، خطاطی)

4-      ادبیات (شعر و نثر)

5-      موسیقی (صدا، آهنگ،نغمه)

6-      رقص

7-      سینما

آهنگی از فرهاد دریا

 

 

برای شنیدن این آهنگ این جا را کلیک کنید!! 

 

کبوتر های سبز جنگلی در دور دست از من

سرود سبز میخواهند

من آهنگ پریشانم

از این غربت , از این دوری

خدا حافظ , گل سوری

جنون نا تمامی در وجودم رخش میراند

هوای تازه تر دارم

از این شور و از این شوری

خدا حافظ , گل سوری

بغل وا کردنی رهتوشه

رهتوشه ء خود را

جیگر زیر جیگر دارم

ز جنس داغ و نا سوری

خدا حافظ , گل سوری......!

ادیسون قهرمان مخترعین

پند بزرگ این مردی که بیش از هزار اختراع کوچک و بزرگ داشت این بود : « کوشش و آزمون » این پند حکمت آمیز که او را شهره جهان کرد، برای مردم سرمشق زنده گی است، توماس ادیسون از آن شخصیتها آمریکائی است که پیش همه جهانیان عزیز و محترم است. او به سال 1847 در شهر میلان «اوهایو» به دنیا آمد و در کودکی با پدرش به شهر میشینگان کوچید ، در آن جا خبر نگار روزنامه ای شد و سپس خود مستقلاً دست به انتشار روزنامه ای زد، همه سازمان این روزنامه در یک موتر لاری جای داشت و این لاری هم آزمایشگاه و هم چاپخانه و هم اداره روزنامه اش بود. در این کارگاه متحرک بود که نیروی برق نظرش را جلب کرد و او را به آزمایش و تحقیق وا داشت. چون تلگراف به وجود آمد، همه همت خود را به فراگرفتن آن مصروف داشت تا آن جا که در این کار به مهارت رسید. ولی در اینجا نایستاد و بکاوش پرداخت تا دستگاهی اختراع کرد که بی واسطه کارگر، اخبار را باسیم دومی به طرف برساند چندی بعد اخبار را با چهار سیم ارسال می داشت و ضمناً در پی ارتباط تلگرافی با ترنهای متحرک برآمد.

به سال 1886 کار خانه و آزمایشگاهی در منزل خود بر پا داشت که بعد ها مشهور شد، در آنجا چهل و پنج سال باقی عمر را به کار تفکر و اختراع پرداخت تا انجا که کمتر وقت برای خورد و خواب می یافت. فونوگراف و میکروفون و میموگراف از اختراعات مفید او است که در آسان کردن زنده گی آدمی اثر فراوان داشته، اما بر تر از همه اختراعاتش چراغ برق است که سالها بر سر آن رنج فراوان کشید و با همه دشواری هائی که پیش آمد، دست از طلب و تکاپو برنداشت. آخرالامر درخت کوشش او ببار آمد و به جهان روشنائی بخشید. کینه توسکوب از ابداعات اوست که از نتایج آن سینما به وجود آمد، و با ترکیب فونوگرافش با فیلم، سینمای صدادار ایجاد شد ، هم او لاستیک مصنوعی درست کرد که امروزه رواج فراوان دارد.

این مخترع بزرگ از ناشنوائی در زحمت بود و در کارش نابسامانی هم پدید می آورد اما خودش شکوه نمی کرد و برای ارضای خود می گفت: این خاموشی به من جمعیت خاطر می بخشد. ادیسون دوبار ازدواج کرد و پنج فرزند به وجود آورد که یکی از آنان حکمران نیوجرسی شد. این پدر اختراع و روشنائی بخش جهانیان، خود در اکتبر 1931 در تاریکی ابدی فرو رفت.

دست چپتان می‌تواند قاتل شما باشد!!

دست 

 

 

محققان هلندی به تازگی دریافتند که فرشته مرگ، زنان چپ دست را 40 درصد بیش از زنان راست دست تعقیب می‌کند.
به گزارش ایسنا، این مطالعات بر روی 12 هزار و 178 زن میانسال به مدت حدود 13 سال صورت گرفته است.
محققان می‌گویند: زنان چپ دست 70 درصد بیشتر در معرض ابتلاء به سرطانها و 30 درصد بیشتر در معرض ابتلاء به بیماریهای دستگاه گردش خون قرار دارند.
در این پژوهش مکانیسم این تاثیر مطرح نشده اما ممکن است عوامل ژنتیکی در این امر دخیل باشد.
برخی محققان این تئوری را ارائه می‌کنند احتمالا افراد چپ دست در رحم‌ دچار آسیب دیدگیهایی شده‌اند.
از سوی دیگر، بسیاری از محققان هنوز دلیلی برای ارتباط دادن علت چپ دستی با افزایش خطر مرگ نمی‌بینند.

داسنتنی ها

 

آیا میدانستید : فیل در یک شبانه روز سه و نیم ساعت میخوابد

آیا میدانستید : 1.7 ملیون نوع مختلف پرنده در جهان کشف شده

آیا میدانستید : تخم شتر مرغ یکنیم کیلو وزن دارد

آیا میدانستید : جاذبه خورشید تا هفتاد و پنج ملیارد کیلو متر اثر دارد و هر گز صفر نمیشود

آیا میدانستید : قدیمی ترین سلسله پادشاهی که برمسند قدرت باقی مانده پادشاهی جاپان میباشد که از هزار پنجصد سال پیش بر مسند قدرت بودند و در حال حاضر یکصد و بیست و پنجمین پادشاه   از همان خاندان بر مسند قدرت می باشد