گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

گالری تصاویر و خاطره ها

امید از این ویبلاک خوش شما بیاید

روانشناسی انجینری و صنعتی

 

 

روانشناسان صنعتی که گاهی روانشناسان سازمانی هم نامیده میشوند ممکن است. در استخدام یک سازمان باشند و یا به عنوان یک مشاوره به طور همزمان با چند سازمان تجارتی همکاری کنند. این روانشناسان با مسایلی سروکار دارند از قبیل انتخاب افراد مناسب برای یک شغل، پرورش برنامه های آموزشی شغلی و شرکت در آن دسته از تصمیم گیری های مدیریت که با روحیه کاری و زندگی بهتر کارکنان ارتباط دارد. 

برای دریافت تمام مطلب این جا را کلیک کنید

روانشناسان انجینری سعی میکنند رابطه بین آدمها و ماشین ها را به صورتی هر چند رضایتبخش تر در آورند به این معنی که ماشینها به گونۀ ساخته می شوند که اشتباهات آدمیان به حد اقل برسد مثلاً روانشناسان انجینیری در ساختن سفینه های فضایی به نحوی که فضا نوردان بتوانند به راحتی در آنها زندگی و کار کنند همکاری داشته اند.

در کنار روانشناسان اجتماعی و روانشناسان انجینیری به گروهی از روانشناسان نیز بر میخوریم که با مسایل محیط سروکار دارند . مثلاً مسایل مربوط به سر وصدا، آلودگی آب و هوا، تراکم جمعیت و طراحی محوطۀ کار و زندگی به صورتی که از اصول روانشناسی محیطی نامیده اند.

حوزه های تخصصی جدید علاوه بر حوزه های یاد شده ، بتدریج امکانات شغلی تازه ای هم در روانشناسی قانونی در سازمانهای حقوقی وقضایی و کانونهای اصلاح و تربیت به کار های گوناگونی اشتغال دارند که از آن جمله است: ارایه خدماتی مشورتی به ادارات پولیس و ماموران نظارت بر مجرمین به منظور بالابردن سطح آگاهی آنها در مسایل انسانی خاصی که بر عهده دارند، کار با زندانبانیان و خانواده های آنان شرکت در تصمیم گیری های مربوط به متهمان از لحاظ آمادگی روانی آنان برای محاکمه و تهیه گزارش های روانشناختی که به قضات کمک میکند تا در مورد مجرمینی که محکوم شناخته میشوند مناسب ترین تصمیم را اتخاذ کنند.

روانشناسان به سبب تخصصی که در طراحی آزمایش ها، یعنی در روش های گرد آوری و تحلیل نتایج دارند . در تحقیقات ارزیابی نیز کار میکنند . بسیاری از برنامه های کشوری و محلی که به منظور حل مشکلات اجتماعی صورت میگیرد، متضمن مصارف هنگفت مالی و کارکنان فراوان هستند. تعیین اثر بخشی برنامه هایی از قبیل ایجاد دوره های آموزش پیش از مکتب برای کودکان محروم، فراهم آوردن تسهیلات آموزش شغلی برای جوانان بیکار، از اهمیت بسیار برخوردار است. روانشناسان در ارزیابی های برنامه های دولت در زمینه آموزش و پرورش ، سلامتی و اشتغال نیز فعالانه شرکت دارند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد